Victoria Wilson on koostanud hea ülevaate laste loovusprotsessist. Uurime lähemalt…
1. Esimene faas: HUVI JA UUDISHIMU.
Laps hakkab millegi suhtes huvi tundma (mänguasi, hääl, probleem). Ükskõik mis haarab nende tähelepanu ja paneb neid küsimusi esitama.
2. Teine faas: AVASTAMINE ja MÄNG.
Kui laps hakkab koguma rohkem infot asja, materjali, situatsiooni kohta. Kuulavad pingsalt, vaatlevad kaugelt. Nt. toksavad palli, et vaadata kas see veereb eest ära, Panevad näpu liimi sisse et tajuda selle tekstuuri või küsivad pilli kohta palju küsimusi. Laps ei pruugi küll midagi uut selle käigus leiutada, aga kunagi võib see viia loova avastuseni.
3. Kolmas faas: TAIPAMINE, VALGUSTUS ehk A ha! ehk Eureka hetk.
Kui laps TAIPAB kuidas probleemi lahendada või mida tegema hakata. Lapsi võib selle hetkeni jõudmisel aidata:
- Paluda neil rääkida mida mõtlevad;
- Pakkuda neile küsimusi, mida nad võiksid endalt küsida, et lahenduseni jõuda;
- Sel hetkel mitte tegevust katkestada;
- Vahetult enne avastust võib tekkida frustratsioon (laps tunneb, et on kinni jooksunud), aita ta sealt üle sobivate küsimustega.
4. Neljas faas: TEGEVUS, millegi uue loomine.
Laps hakkab looma seda, milleni ta välja jõudis või proovima lahendust, millele tuli. (Seejuures on lapsele oluline, et tal oleks ka privaatne koht, kuhu saaks jätta oma eksperimendid/töö pooleli, ilma et neid läbi uuritakse/hinnatakse).
Pea meeles, et sageli võib loovate avastusteni viia hoopis IGAVUSTUNNE!
Haridusteadlase Teresa Beltoni sõnul on lastel kasulik igavleda. Igavus aitab lastel arendada fantaasiat ning käivitab loovuse. Kui arvutimängud ja telekas saavad puhkust, siis hakkavad lapsed ise mõtlema välja erinevaid põnevaid tegevusi igavusest pääsemiseks. Kui esialgne rahuolematus üle elada, siis järgneb sellele peagi keskendunud mängimine, raamatu lugemine, lugude kirjutamine, joonistamine või mõni muu arendav tegevus.
Aegajalt on parim tegu lapse loovuse ergutamiseks, tagada talle AEG, RUUM ja TURVATUNNE, ning lasta tal vabalt oma asja teha.