Müüt, et osa inimesi on loovad ja teised võivad loovusest ainult unistada, on ammu kummutatud. Meis kõigis on peidus imelised loovuse seemned, mida õigesti väetades ja kastes jõustada. Teeme oma lastele suure kingituse, kui hoiame nende loovuse sädemeid hõõgumas ja loome neile loova ja inspireeriva kasvukeskkonna.
Järgnevalt toon välja 9 head nippi laste loovuse toetamiseks, mis pärinevad raamatust “Pai lapse loovusele.”
1. Ole loovaks eeskujuks
Robin Sharma rõhutab, et meie lapsevanematena (ja õpetajatena) näitame oma eeskujul kuidas elu elatakse. Kui elame oma elu rõõmuga ja entusiastlikult, siis õpivad ka lapsed kirglikult elama. Kui jätame enda vajadused tähelepanuta ja ohverdame end pidevalt kellegi teise nimel, siis pakume sellist eeskuju ka oma lastele. Millist elu me tahame, et meie lapsed elaksid? – parim viis selle tagamiseks on elada sellist elu just siin ja praegu. Seega esimeseks loovuse toetajaks on olla ise loov oma tegemistes ja toimetustes. Mõelda loovalt, käituda loovalt, küsida küsimusi, olla seikleja eluhoiakuga – avastada iga päev uudishimulikul pilgul meid ümbritsevat imelist maailma.
2. Jälgi ja toeta lapse andeid, kirge ning eneseaustust
Loovuse tähtsaimaks nurgakiviks on iseenda tundmine: oma annete, huvide, kire ning väärtuste tunnetamine. Ning enda austamine. Enda austamine täpselt sellisena, nagu sa oled – oma tugevuste ja nõrkustega, rõõmude ja muredega.
Sünnime siia ilma nagu üllatusmunad, mille sees on palju põnevaid kingitusi – andeid ja kutsumusi, huvisid ja elukirge. Üllatusmuna huvitavat sisu ja tuuma hakkame eluteel välja kaevama ja avastama. Nii kogemegi oma unikaalsust, imelisust ja isikupära. Tuleta lapsele pidevalt meelde, et on tore olla omamoodi ja eriline! Nii avastab ta palju kiiremini oma tõelise tee, sest ei unusta kasvades ära oma südamehääle kuulamist.
Laste loovuse toetamine eeldab lapsevanematelt ja õpetajatelt teadlikku kohalolu, et last ja tema huvisid ning andeid märgata, talle sobiv keskkond ja võimalused luua. Jälgi kõrvalt, mis paneb lapse silmad särama, millest rääkides läheb ta õhinale ja “põlema”. Vaata, mida talle teha meeldib ja ka seda, mis tal enda meelest kõige paremini õnnestub ning millele ta tahab oma aega ja energiat panustada.
3. Loo loov keskkond
Loov keskkond peaks ühelt poolt pakkuma arenguks inspiratsiooni kõikide meelte kaudu ja teiselt poolt olema mõnus lõõgastav rahuoaas. Koduses keskkonnas oleks ideaalne, kui lapsel on nurgake, kus saab julgelt loovaid eksperimente teha, värvi maha ajada ja oma loovprojekte hoida. Lisaks loomisalale on tähtis ka paigake, kus saab rahus olla omaette ja nautida isiklikku ruumi. Kui tervet vaba tuba lapse päralt pole, siis olgu selleks kasvõi pisike laste indiaanitelk või patjadest pesa, kuhu soovi korral peitu pugeda.
Üheks parimaks loovaks keskkonnaks on loodus. Õues lapsed liiguvad, tegutsevad, avastavad, nad õpivad ilma, aastaaegade ja looduse mitmekesisuse kohta. Seal on neil võimalus rakendada oma energiat, olla lärmakamad, tunda end vabamalt. Seega hoolitse selle eest, et lastel oleks ka palju võimalusi õues viibimiseks!
4. Lase lapsel palju-palju mängida
Mängimise soov on kui instinkt, millega iga laps sünnib. Mängu läbi õpib laps eluks vajalikke toiminguid, õpib suhtlema, õppima ja töötama. Mängimine pakub eneseteostust, võimalust oma teadmisi, oskusi ja initsiatiivi rakendada. Mängu on kirjeldatud ka kui maagilist kohta, mis on täis võlu ja kujutlusvõimet, kohta, kus laps saab olla tema ise.
Eriti kasulikud on loovuse jõustamiseks erinevad rollimängud. Mängimine on õppimise tähtis osa. Kujutlusvõimel baseeruvad rollimängud toetavad terviklikku arengut ja aitavad õppida eluks vajalikke oskusi. Rollimängudel on ka emotsionaalseid kasutegureid, maandades stressi ja õpetades lastele käitumist erinevate tunnetega.
5. Inspireeri last liikuma
Kui laps liigub, siis loob ta tugevama sideme keha ja aju vahel – keha ja aju justkui õpivad omavahel paremini suhtlema. Selline keha avastamine ja tundma õppimine kestab terve lapsepõlve ja tegelikult ka noorukieas, sest keha muutub pidevalt ja kasvab, keha võimed arenevad.
Kehaline tegevus mõjutab meie ajukeemiat: muutes oma füüsilist olekut, muutub ka meie emotsionaalne olek. Seda aitavad teha nii oma keha liigutamine kui ka lõdvestumine. Liigutamine aitab meist vabastada kuhjunud pingeid ja emotsioone, muutume rahulikumaks ja saame lõdvestuda. Seega kui laps on väga ärritunud või vihane, lase tal see tundeenergia välja elada: hüpata, joosta, tantsida, patja taguda, keha raputada-väristada. Laps saab liigutamise abil tagasi kontrolli oma emotsioonide üle ja hakkab taastama tasakaalu.
6. Loo lapsele rahuhetki
Tänapäevases maailmas oleme mässitud pidevasse kiirustamisse, infotulva ja meie meeled on tehnikaimede poolt ülestimuleeritud. See võib tuua kaasa pinge, ärevuse ja ka tunde, et “pea on laiali otsas” – raske on keskenduda ning kohal olla. See kõik mõjutab ka meie lapsi. Üks hetk võime märgata, et ka meie lapsed on kurnatud ja ei oska enam lihtsatest asjadest rõõmu tunda.
Abiks on pilgu toomine iseendasse. Tuleks eemalduda hetkeks välistest ärritajatest, tarbimishullusest, välistest väärtustest ja märgata oma sisemaailma. Heaks sillaks rahu loomisel on oma hingamise jälgimine ja keha tunnetamine.
7. Võimalda lapsel kogeda elu kõikide oma meeltega
Loovus armastab uusi kogemusi ja iga uus kogemus arendab meie aju, loob uusi närviühendusi ja võib meid viia uute avastusteni. Tehes kõike nii nagu alati, jõuame samasse kohta, kuhu alati oleme jõudnud.
Me kogeme välist maailma oma meelte kaudu ja kogume sel viisil loominguks ka inspiratsiooni. Mida rohkem oma meeli kaasame, seda rikkama kogemuse saame ja seda rohkem õpime ja mäletame. See, mida laps oma meelte kaudu kogeb, on lapse loomingu esimesed tugipunktid ning fantaasia alustalad.
8. Tehke koos toredaid loovaid tegevusi
Jutustage lugusid, meisterdage, joonistage, tantsige…
Näiteks kunsti loomine ja meisterdamine on suurepärane viis, kuidas laps saab teadlikus on võimest midagi luua ja maailmas midagi muuta. Ta näeb seda oma silmadega ja kogeb oma kätega. Laiemas kontekstis saab laps aru, et tema tegevus loob tähendust – nii nagu ta saab midagi luua paberil, saab ta luua ka oma elus.
Tegelege näiteks koos loovjoonistamisega:)
9. Tähistage elu!
Eriliste sündmuste tähistamine, märkamine ja väärtustamine, aitab meil muuta oma elu säravamaks ja põnevamaks. Võime kulgeda hallis argipäevas või valida märgata tähistamisväärset. Loovuse üks eeldus on võime näha tavalises midagi erilist, elada kirglikult ja põnevusega, nautida hetki, näha võimalusi. See eeldab meis seikleja eluhoiakut ja õhinapõhist elu! Looge armsaid rituaale ja peretraditsioone, olgu selleks siis pühapäevane pannkoogihommik, iganädalane perepäev, kord kuus teatri külastus vms.
***
Raamatust “Pai lapse loovusele” leiad iga teema kohta veel lisainfot ning palju-palju erinevaid harjutusi lastejoogast tantsuni, kunstikatsetusi ja meisterdamist, näitlemist ja improviseerimist, abi meelerahu leidmisel ja nippe tööks tunnetega ning inspiratsiooni elu tähistamiseks. Need on harjutused, kus pole liiga kitsaid juhiseid, sest nii jääb lastele ruumi oma loovust avastada ja arendada. Laps õpib seeläbi ennast paremini tundma, leiab oma erilised anded ja võimed ning kuulab oma südamesoove.
Ligi 200 lehekülje pikkune loovuspai on inspiratsiooniraamatuks kõikidele lapsevanematele, õpetajatele ja huviringide juhendajatele, et laste loovus oleks toetatud ja jõustatud. Muudame päevad eriliseks ja tähistame laste loovust!
Raamat “Pai lapse loovusele” valiti ka ajakirja “Pere ja Kodu” detsembrikuu raamatuks.
Piilu ka toredasse lasteraamatusse „Minu armas südameloom.“ See raamat aitab saada sõbraks oma armsa südameloomaga. Raamatukaante vahel on peidus õpetlik jutuke südameloomakesest ja peotäis toredaid harjutusi. Raamat õpetab keskenduma heale, kuulama oma südant ning austama iseennast ja teisi.
Vaata ka videot raamatu valmimisest ja harjutuse juhiseid lastega koos südamelooma valmistamiseks:
Artikli autor:
Jaana Ojakäär-Kitsing
Raamatu “Pai lapse loovusele”, “Minu armas südameloom” ja “Loova elu teejuht” autor ning loovlaps.ee blogija
Artikkel ilmus esmakordselt Emmede Klubi veebilehel